قطعات کوماتسو

قطعات زیر بندی کوماتسو

زیربندی قطعات کوماتسو

امروزه به دلیل اینکه ساختمان‌سازی گسترش پیدا کرده است، استفاده از ماشین‌آلات مختلفی همچون لودرها و بیل‌های مکانیکی نیز تا حد زیادی گسترش پیدا کرده است. یکی از اصلی‌ترین ملحقاتی که در تولید این ماشین‌آلات باید به آن توجه ویژه‌ای شود، زیربندی است. در اصل زیربندی ماشین‌آلات کوماتسوها یا لودرهای ساختمانی به‌گونه‌ای است که در آن‌ها گذاشته شود. این قطعات هرکدام توسط کمپانی‌های مختلفی تولید می ‌شوند و عملکردهای گوناگونی نیز دارند. علاوه بر این، ساختار هرکدام از این قطعات طراحی منحصربه‌فردی دارند که این طراحی سبب شده است قطعات زیربندی کوماتسو به‌خوبی به‌عنوان یک مکمل  برای یکدیگر مورداستفاده قرار بگیرند.

قطعات زیربندی به‌عنوان یک قطعه‌ی رها نشدنی در ماشین‌های شرکت کوماتسو تعبیه می ‌شوند و تا زمانی که شما این ماشین‌ها را فرسوده نکنید، این قطعات از آن‌ها جدا نمی‌ شوند اما قابلیت تعمیر دارند. از جمله قطعات مخصوص زیربندی کوماتسوها می ‌توانیم به زنجیر، رولیک،  دنده اسپراکت، کفشک، زنجیر کامل، لینک و قفل لینک اشاره کنیم که هرکدام از آن‌ها از نظر ابعاد، ساختار و تأثیر در دستگاه کوماتسو با یکدیگر متفاوت هستند.

زیربندی کوماتسو چیست؟

حال که صحبت از زیربندی ماشین‌آلات کوماتسو به میان آمده است، باید بدانیم که اصلاً زیربندی چیست و چه اهمیتی دارد؟

 درواقع زیربندی یا جلوبندی همان اصلی‌ترین قسمتی است که در هر خودرویی اعم از خودروهای معمولی، سنگین و مکانیکی تعبیه می‌ شود تا بتواند این خودروها را تجهیز نموده و آن‌ها را بکار بیندازد. این سیستم (زیربندی) توانایی آن را دارد که تعادل خودرو را تنظیم نماید و با بهبود عملکرد آن، عمر خودرو را نیز بهبود دهد.

بدون شک زمانی که ماشین‌آلات مکانیکی یا کلیه‌ی ماشین‌آلات قرار است حرکت کنند، به یک محرک قوی نیاز دارند که نیروی تحریک آن‌ها را تأمین نماید. این محرک‌ها همان قطعات مکملی هستند که با عنوان زیربندی بر قسمت پایینی لودرها و بیل‌های مکانیکی کوماتسو قرار می ‌گیرند.

درباره‌ی کوماتسو

پیش از اینکه وارد مباحث مربوط به قطعات زیربندی شویم، توجه شما را به شرکت کوماتسو که بزرگ‌ترین شرکت در زمینه‌ی تولید ماشین‌آلات عمرانی بشمار می ‌آید، جلب می ‌کنیم. این شرکت چینی از سال ۱۹۷۰ اقدامات لازم برای تأسیس شرکت را انجام داد و دو سال بعد، شرکتی بزرگ را تأسیس نمود که اختصاصی به ساخت ماشین‌آلات عمرانی و مخصوص برای تجهیزات ساختمانی پرداخت.

دفتر مرکزی این شرکت در توکیوی ژاپن قرار دارد اما به‌طور کلی تمامی محصولات و ماشین‌آلات این شرکت به اقصی‌نقاط جهان نیز ارسال می‌ شود. امروزه نیز تحولی شگرف در کوماتسو به وجود آمده است. این شرکت به خودکفایی در تولید قطعات مختلف رسیده و ازاین‌جهت توانسته است تا حد زیادی هزینه‌ها را کاهش دهد و در فروش بیل‌های مکانیکی، بولدوزر و لودرهای خود موفق باشد. در ادامه با برخی از قطعاتی که در زیربندی ماشین‌آلات کوماتسو مورداستفاده قرار می ‌گیرند، آشنا خواهید شد.

زنجیر

یکی از قطعاتی که در تمامی بیل‌های مکانیکی موجود است، زنجیر می ‌باشد. این قطعه در انواع مختلفی تولید می ‌شود که هرکدام از آن‌ها، عملکرد متفاوتی دارند و کاربردهای آن‌ها نیز متفاوت است. به‌طور کلی می ‌توانیم بگوییم که بیل‌های مکانیکی از نظر عملکرد به زنجیر نیاز زیادی دارند چراکه زنجیرها توانایی بالقوه‌ی این بیل‌ها را افزایش می ‌دهند و قابلیت حرکت آن‌ها را نیز آسان‌تر می ‌نمایند.

رولیک

ازآنجایی‌که وجود تسمه در ساختار بیل‌های مکانیکی اهمیت زیادی دارد، می ‌توانیم بگوییم که رولیک قطعه‌ای در ماشین‌آلات کوماتسو بشمار می ‌آید که می ‌تواند حرکت تسمه‌ی موجود در قسمت زیر این ماشین‌آلات را به جریان بیندازد. رولیک‌ها انواع مختلفی دارند و به دو دسته‌ی رولیک صنعتی و رولیک نیمه‌صنعتی تقسیم  می‌ شوند. رولیک قابلیت متعددی دارد اما اصلی‌ترین قابلیت آن این است که می ‌تواند ضربه‌های وارده به بیل مکانیکی را بگیرد و از خراب شدن قطعات مختلف آن جلوگیری نماید.

علاوه بر اینکه رولیک‌ها تسمه‌ها را به جریان می ‌اندازند، وظیفه‌ی هدایت نقاله در بیل‌های مکانیکی را نیز به عهده دارند.

دنده اسپراکت

یکی دیگر از قطعاتی که در ماشین‌آلات کوماتسو تعبیه می ‌شود، دنده اسپراکت است. این قطعه در حقیقت یک چرخ‌دنده در ابعاد بزرگ است که محل قرار گرفتن آن، پشت زنجیر کوماتسو است. در طرف دیگر اسپراکت، یک غلتک قرار گرفته است که می ‌تواند زنجیر ماشین‌آلات کوماتسو و قطعات مربوط به آن را تحت‌تأثیر قرار دهد و به آن‌ها فشار وارد کند. اساس عملکرد دنده اسپراکت این است که نیروی تولید شده در قسمت پشتی کوماتسو را به زنجیر منتقل کند و سپس سبب حرکت زنجیر شود.

کفشک

یکی از اصلی‌ترین قطعاتی که وجود آن در هر لودر، بولدوزر یا بیل مکانیکی لازم است، کفشک می ‌باشد. کفشک‌ها از همان ابتدای طراحی بیل‌های مکانیکی و ماشین‌های عمرانی در طراحی آن‌ها وجود داشته‌اند و عملکردی مهم دارند. این قطعه از آسیب رسیدن به سایر قطعات زیربندی ماشین‌آلات عمرانی جلوگیری می ‌کند و زنجیر این قسمت را بر روی خود سوار می ‌نماید. ازاین‌رو اهمیت وجود این قطعه، مانند اهمیت وجود اکسیژن برای زنده ماندن انسان است.

از دیگر مزیت‌هایی که برای کفشک ماشین‌های عمرانی می ‌توانیم در نظر بگیریم، قابلیت افزایش پهنا و ابعاد زنجیر ماشین‌آلات عمرانی است که می ‌تواند عمر این ماشین‌آلات را افزایش دهد.

زنجیر کامل

یکی دیگر از اصلی‌ترین قطعاتی که در زیربندی ماشین‌آلات صنعتی و ماشین‌آلات عمرانی مورداستفاده قرار می ‌گیرد، زنجیر کامل است. زنجیر کامل به زنجیری گفته می‌ شود که دارای کفشک‌های مجزا و متصل است و می ‌تواند حرکت بیل مکانیکی بر روی زمین را هموار کند.

در زنجیرهای کامل، تمامی کفشک‌های زیربندی بر قسمت بالایی زنجیر قرار می ‌گیرند و با لینک‌ها به هم متصل می‌ شوند. علاوه بر این، این نوع از زنجیرها تمامی وزنی که توسط ماشین‌آلات عمرانی به آن‌ها منتقل می ‌شود را دریافت کرده و به سطح زمین انتقال می ‌دهند.

به دلیل اینکه زنجیرهای کامل از حساسیت بالایی برخوردار هستند، باید مدام آن‌ها را چک کنید و در صورت لزوم آن‌ها را در اسرع­وقت تعویض یا تعمیر نمایید.

لینک

اگر به توضیحات فوق دقت داشته باشید، متوجه می ‌شوید که قطعات زیربندی ماشین‌های عمرانی با یکدیگر در ارتباط هستند و در اصل وظیفه‌ی قطعه‌ی دیگر را بهبود می‌ بخشند. حال باید وسیله‌ای باشد که بتواند قطعات مختلف را به هم اتصال دهد. این وسیله همان لینک است که کفشک‌ها و دنده‌های اسپراکت را به هم متصل می ‌کند و قطعات کوچکی دارد.

به دلیل اهمیتی که این قطعه دارد، شما باید به همگام تعمیر ماشین‌های عمرانی، بهترین لینک را برای آن‌ها انتخاب کنید تا میزان عمر کارکرد این ماشین‌ها را افزایش دهید و از هزینه‌های اضافی جلوگیری کنید.

قفل­کن لینک

قفل­کن لینک به قطعه‌ای گفته می ‌شود که حرکت کردن لینک را به تعویق می ‌اندازد. زمانی که این قفل­کن فعال باشد، شما نمی ‌توانید از نیروی زنجیرهای بیل مکانیکی استفاده کنید و حتی نمی‌توانید آن را حرکت دهید. علاوه بر این، این قفل­کن است که قابلیت کنترل حرکات بیل مکانیکی را به کاربر می‌ دهد. ازاین‌رو باید قفل­کن لینک را نیز همانند لینک، در سریع‌ترین زمان ممکن تعمیر کنید و اگر این قطعه نیاز به تعویض دارد، بهترین نوع آن را انتخاب نمایید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دوازده − یازده =