قطعات کوماتسو

قطعات موتوری دامپتراک

قطعات موتوری دامپتراک

قطعات موتوری دامپتراک از قسمت‌های متنوعی ساخته شده¬اند. دامپتراک به کامیون‌های بزرگی می ‌گویند که در خارج جاده‌ها از آن‌ها استفاده می ‌شود. این کامیون‌ها در معادن بسیار پرکاربرد هستند که برای بارهایی ازجمله شن، ماسه، سنگ و مواردی نظیر این‌ها مورداستفاده قرار می ‌گیرند.
دامپتراک‌ها بارهایی سنگین که از ۹۰ تا ۳۰۰ تن وزن دارند را می‌ توانند به¬راحتی حمل کنند. باید گفت که اگر بار شما بالاتر از ۳۰ تن باشد، باید شما از دامپتراک‌هایی که دارای موتورهای الکتریکی هستند، استفاده کنید. زیرا استفاده کردن از این نوع موتورها موجب می‌ شود با هر گشتاوری که روی محور موتور اعمال می‌ شود، بتوانید به‌صورت مجدد آن را راه‌اندازی کنید. این دسته از موتورهای دامپتراک برای تبدیل شدن به انرژی مکانیکی ۳۰ درصد انرژی را تلف می ‌کنند. اما در نوع موتور دیزلی باید گفت که ۷۰ درصد انرژی تلف می‌شود. اما ذخیره کردن سوخت یا گازوئیل در این دسته موتورها بسیار آسان‌تر و کم‌هزینه‌تر خواهد بود.
یکی از مهم‌ترین نکاتی که در کار کردن با این کامیون‌ها باید رعایت شود، زمان استهلاک است. اغلب ماشین‌های سنگین نظیر دامپتراک، بعد از ۲۵ سال دچار فرسودگی می ‌شوند. فرسودگی آن‌ها موجب شرایط ایمنی کار و افزایش میزان سوخت و انرژی آن¬ها می‌ شود. زیاد شدن مصرف انرژی و سوخته دامپتراک¬ها به‌مرور زمان، بر شرایط اقتصادی هم تأثیر منفی خواهد گذاشت.

انواع دامپتراک‌ها


دامپتراک‌ها در دو نوع ثابت و کمرشکن طراحی می ‌شوند. در نوع ثابت آن باید گفت که به دامپتراک‌هایی که روی یک محور قرار می ‌گیرند؛ و زمان چرخش و دور زدن، فقط چرخ‌های جلوی سازه به حرکت در می ‌آیند، گفته می‌ شود.
اما در نوع کمرشکن آن باید گفت که این سازه‌ها از مفصلی که بین کابین و باک‌ها قرار گرفته‌¬اند تشکیل می ‌شوند و در مواقع چرخش دامپتراک، چرخ‌های جلویی همراه با کابین به‌صورت همزمان و به‌راحتی می‌ چرخند.

انواع قطعات موتوری در دامپتراک


دامپتراک‌ها از قطعات متعددی ساخته شده‌اند که در ادامه این مطلب چند مورد از آن‌ها نام برده خواهد شد. فشنگی حرارت، فیلتر هواکش، فیلتر روغن، آکومالاتور، اپراتور، واشر سرسیلندر، کمپرسور هوا، سیل کیت جک پاکت نمونه‌هایی از قطعات اصلی موتوری دامپتراک کومانسو می‌ باشند.

واشر سرسیلندر موتور دامپتراک


نمونه‌ای از قطعات موتور دامپتراک است. واشر سرسیلندر در موتور دامپتراک وظیفه عایق‌بندی و کمپرس کردن موتور را برعهده دارد. وجود این واشر در موتور به تراکم کامل سوخت و هوای درون موتور کمک می‌کند؛ و موجب انفجار بهینه آن‌ها می‌ شود. در کل کیفیت ساخت واشر سرسیلندر تأثیر مستقیمی در عملکرد موتور و سرسیلندرهای داخل آن دارد.
باید گفت که یک واشر سرسیلندر خوب در قطعات موتوری دامپتراک از ویژگی‌هایی همچون تراکم‌پذیری، ضریب حرارتی بالا، مقاومت در برابر فشار و همچنین قیمت مناسب برخوردار می ‌باشد.
واشرهای سرسیلندر در داخل موتور دامپتراک‌ها با استفاده از ورقه‌ها و لایه‌های فلزی نرم و نسوز طراحی می ‌شوند. این دسته از لایه‌ها در انواع سرسیلندرهایی که دارای ترکیبات آزبست، مس، فولاد یا واشر نسوز، فولاد و یا آلومینیم، کروم هستند ساخته می ‌شوند.

نکات مواقع کارکردن با دامپتراک
کار کردن با سازه دامپتراک مانند ماشین‌های سنگین دیگر باعث خطرات احتمالی می ‌شود به همین خاطر در مواقع استفاده از آن باید نکات ایمنی را رعایت فرمایید. به‌صورت کلی اپراتور باید قبل از شروع کار تمامی موارد و محیط‌های اطراف کار را بررسی کند؛ و از اطمینان کامل برخوردار باشد.
سطح‌های اطراف باید قبل از شروع کار به طور کامل بررسی شوند. همچنین تمام سیستم‌های کنترلی طراحی شده در این دسته از ماشین‌ها باید توسط اپراتور مورد بررسی قرار بگیرند.
نکاتی که در مواقع باربری با دامپتراک باید رعایت شود این است که از هرگونه حرکت مارپیچی در معدن مواقع باربری باید خودداری کنید در غیر این صورت امکان دارد حوادث ناگواری پیش بیاید.
این را هم به یاد داشته باشید که اپراتورها در زمان بارگیری به ‌هیچ‌عنوان نباید ماشین را ترک کنند؛ یا وارد ماشین شوند زیرا در هنگام بارگیری احتمال سقوط اجسام از گوشه‌ها وجود دارد.
نکته¬ای که در مواقع تخلیه کردن وجود دارد این است که باید قبل از انجام دادن تخلیه، اپراتور با محل تخلیه فاصله داشته باشد تا بارها به طور کامل تخلیه شوند.
البته قبل از تخلیه کردن باید سطح مناسبی را برای تخلیه انتخاب کنید همین‌طور باید مواقع تخلیه کردن، دامپتراک را روی سطوح صاف قرار دهید و روی سطح شیب‌دار و منحرف قرار ندهید.

مزیت استفاده از دامپتراک
این دسته از کامیون‌ها با حمل کردن بیشتر در هر چرخه، بازدهی خود را به حداکثر می ‌رسانند و توانایی این را دارند که در کمترین زمان به اهداف بیشتری دست پیدا کنند.
عملکرد فوق‌العاده‌ی این کامیون‌ها با ترکیبی از سیستم‌های متناسب برای زیاد شدن قدرت موتور، سرعت چرخه حمل کردن سریع را نسبت به دیگر دامپترک‌ها افزایش داده‌اند.
برخی از موتورهایی که در این کامیون‌ها استفاده شده¬اند کامینز هستند. این دسته از موتورها در کنار تجهیزات مدرن دیگری بکار گرفته می ‌شوند.
اجزای سازنده و کمکی آن‌ها نظیر فن‌ها، سیستم‌های هوشمند، پمپ‌ها، با کیفیت بالایی در این ماشین‌آلات طراحی می ‌شوند که سبب افزایش طول آن‌ها خواهند شد.

لاستیک‌ دامپتراک

فروش انواع لاستیک راه سازی و معدنی


اغلب لاستیک‌های این دسته از کامیون‌ها به‌صورت بادی هستند و برای بارهای سنگین از دسته لاستیک‌های توپر استفاده می‌ کنند. لاستیک‌های توپر فقط در مواردی که احتمال پنچری وجود دارد استفاده می ‌شوند.
باید گفت که گرم شدن لاستیک‌ها در این ماشین‌آلات یکی از مهم‌ترین عواملی است که سلامت آن‌ها و همین‌طور ایمنی ماشین را به خطر می ‌اندازد.
این دسته از کامیون‌ها برای حمل کردن بار در زمین‌های غیرجاده‌ای، بیشتر مورداستفاده قرار می‌ گیرند. لاستیک‌های بادی نسبت به لاستیک‌های توپر موجب حرکت کردن راحت‌تر این ماشین می‌ شود. این لاستیک‌ها از پنچر شدن ماشین جلوگیری می‌کنند و با ضخامت قابل‌توجهی ساخته شده¬اند.
راننده حتماً باید نسبت به این مسئله مطلع باشد، و قبل از رخ دادن اتفاق آن را پیشگیری کند. سرعت و مسافت طی شده عواملی می ‌باشند که با کنترل کردن آن‌ها می ‌توان از گرم شدن لاستیک جلوگیری کرد. همین‌طور کنترل کردن باد علاوه بر اهمیت در چگونگی حرکت ماشین و کنترل دمای لاستیک بسیار مهم است.

نتیجه‌گیری
در این مقاله متوجه شدید که در دنیای امروز استفاده کردن از ماشین‌های سنگین در صنعت و معدن بسیار پرکاربرد می ‌باشد. از این دسته کامیون‌های غول‌پیکر، می‌ توان برای جابه‌جایی و حمل صنایعی همچون آهن، سنگ، صنایع دفاعی و عمرانی و مواردی نظیر این‌ها استفاده کرد.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

15 − 7 =